Enkele veel gestelde vragen over onze ondersteuning en begeleiding. Ambulante Zorg Twente geeft antwoord.
Wie kan een cliënt bij ons aanmelden?
Elke verwijzer kan een cliënt bij ons aanmelden. Een verwijzer is iemand die als professional in de zorg werkt. Zoals een huisarts, wijkcoach of een cliëntondersteuner. Bij Ambulante Zorg Twente hanteren wij in- en uitsluitingscriteria. Deze zijn op te vragen bij ons kantoor (zie “Contact opnemen” voor contactgegevens).
Kan ik mijzelf aanmelden voor informatie of hulp?
Ja, dat kan. Klik hier en laat je gegevens achter. Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Je kan ons ook bellen op 085-1303576
Wat is de intake?
Na de aanmelding nemen wij zo snel mogelijk contact op. Dan plannen we een gesprek bij jou thuis. Dat eerste gesprek is de intake. We horen regelmatig dat hulp vragen moeilijk is. Wij willen het zo gemakkelijk mogelijk maken:
- We staan snel klaar. Dezelfde dag nog, als het nodig is.
- Geen vraag is gek.
- We kijken samen hoe wij het beste kunnen helpen.
Wat bespreken we bij de intake?
Wij bespreken waarmee wij kunnen helpen. De intake geeft antwoord op allerlei vragen. Gaat het om één persoon of om het hele gezin? Welke problemen zijn er? Welke ondersteuning en/of begeleiding kunnen we bieden? Hoe lang gaan wij helpen? Bij Ambulante Zorg Twente bepaalt de cliënt welke hulp wij geven. Ons doel is dat mensen zo snel mogelijk weer zelf verder kunnen.
Krijg ik direct hulp van jullie?
Ja, wij hebben geen wachtlijst.
Wat is ambulante hulpverlening?
Ambulant betekent dat wij naar de cliënt(en) toegaan om te helpen. Dat is meestal thuis, maar kan ook op school zijn of ergens anders. We maken van tevoren afspraken over wanneer en hoe vaak de hulpverlener komt.
Wat is het zorgplan?
In het zorgplan staat precies wat we met elkaar hebben afgesproken. Welke ondersteuning/begeleiding we geven. Voor hoe lang. Welke doelen iemand heeft. Welke doelen al gehaald zijn.
Hoe lang helpen jullie?
Onze ondersteuning is meestal tijdelijk. We zijn er, totdat mensen weer zelf verder kunnen. We baseren onze hulp op het ondersteuningsplan die jij hebt gekregen van de gemeente of we stemmen onze hulp af op de ciz indicatie op grond waarvan de beschikking voor langdurige zorg is afgegeven. We schrijven de hulpvragen en de doelen van een cliënt op. Een doel is wat iemand met de hulpverlening wil bereiken. Daarna gaan de cliënt(en) en hulpverlener(s) aan de doelen werken. Na zes maanden kijken we hoe het gaat. Is er al een doel gehaald? Moeten we de hulpverlening aanpassen? Dat doen we om de zes maanden, zo lang als de hulpverlening duurt. Op deze manier bieden we de ondersteuning/begeleiding die het beste bij de cliënt past.
Wanneer stopt jullie ondersteuning?
Onze ondersteuning stopt als de doelen van onze cliënt(en) zijn gehaald. Daar werken we samen naartoe. Onze ondersteuning of begeleiding stopt dus nooit onverwachts.
Moet ik ook een eigen bijdrage betalen?
Voor sommige vormen van zorg is er sprake van een eigen bijdrage conform de regels van het CAK. Tijdens een kennismakingsgesprek kunnen wij jou meer informatie geven over de mogelijke eigen bijdrage. In 2019 is de eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen (vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning; WMO) maximaal €19,- per vier weken. Dit kan je hier lezen.